Α. Πολάτου-Βαγγελάτου

Α. Πολάτου-Βαγγελάτου

Ελληνες λογοτέχνες
Η Αγγελική Πολάτου-Βαγγελάτου (Πολύμνια) είναι Κεφαλλονίτισσα ζωγράφος, συγγραφέας.
Ζει και εργάζεται στο νησί συνεχώς τα τελευταία χρόνια. Έχει ιδρύσει την γκαλερί “Πολύμνια” στο Αργοστόλι και εκεί διδάσκει σχέδιο στους υποψήφιους των Πανελληνίων εξετάσεων στην Αρχιτεκτονική και στις Τεχνικές Σχολές. Εκεί παρουσιάζει και στο κοινό τη ζωγραφική δουλειά της κατά τους θερινούς μήνες. Στη λογοτεχνία εμφανίστηκε το 2007 με την έκδοση του πρώτου μυθιστορήματός της “Μάτια μου γλυκά, φως μου εσύ”. Το 2011 άρχισε να δημοσιεύει βιβλία της από τις Εκδόσεις “Πικραμένος”. Έτσι κυκλοφόρησαν τα μυθιστορήματά της “Μόλις σκότωσα τη σκιά μου” (2011), “Αυτός ο μπόγος είναι γεμάτος με όνειρα” (2012), “Τα ανώνυμα γράμματα έγιναν κατακόκκινα” (2013), “Κάτω από τη σκιά της χρυσόσκονης” (2016), “Και η ζωή επιμένει να συνεχίζεται” (2017), “Ένα δάκρυ Γη” (2018). Η μάθηση, η αγωγή και η πειθαρχία για την επίτευξη των στόχων της, τόσο στη ζωγραφική όσο και στον αθλητισμό (μαραθωνοδρόμος), υπήρξαν αναγκαία. Κατά την πορεία της στα εικαστικά είχε την τύχη να παρουσιάσει έργα μεγάλων διαστάσεων με τρεις δικές της τεχνικές:
[1] την ανάλυση του φωτός και την αντανάκλαση της ακτινοβολίας των μοντέλων (λάδια σε μουσαμά),
[2] τις προσωπικές μεικτές τεχνικές με ρευστά ακρυλικά χρώματα και ακουαρέλες, και
[3] την ξυλογραφική-κοπτική “χωρίς ουρανό” και “χωρίς φόντο” με ακρυλικά και λάδια.
Οι εκθέσεις της στο εξωτερικό (έντεκα τον αριθμό, σε Ευρώπη και Αμερική) και στην Ελλάδα (είκοσι δύο), πάντα με το όνομα “Πολύμνια”, έτυχαν πολλών ευμενών σχολίων και κριτικών από ειδικούς της τέχνης.
Μυθιστορήματα
Μάτια μου γλυκά, φως μου εσύ (2007)
Μόλις σκότωσα τη σκιά μου (2009)
Αυτός ο μπόγος είναι γεμάτος με όνειρα (2011), Πικραμένος Γιάννης
Τα ανώνυμα γράμματα έγιναν κατακόκκινα (2013), Πικραμένος Γιάννης
Κάτω από τη σκιά της χρυσόσκονης (2016), Πικραμένος Γιάννης
Και η ζωή επιμένει να συνεχίζεται (2017), Πικραμένος Γιάννης
Ένα δάκρυ Γη (2018), Πικραμένος Γιάννης

Ένα δάκρυ Γη – Α. Πολάτου-Βαγγελάτου




Η γυναίκα με τις επιτυχίες της και τις αποτυχίες της είναι ένα γοητευτικό μυστήριο. Για να το εξερευνήσει κάποιος θα πρέπει να ξέρει πού να χρησιμοποιήσει ακόμη και την υστερία της, όταν βγάζει στον αφρό του ψυχισμού της μια πολύχρωμη ένταση.
Μια γυναίκα είναι και η ηρωίδα του τρίτου βιβλίου της τριλογίας. Μόνη. Μεγαλώνει χωρίς ηθική πυξίδα, παλεύοντας να χτίσει την αυτοπεποίθησή της, κατρακυλάει και αγωνίζεται να ξαναπιάσει το νήμα της ζωής της, μέσα στη δίνη της κρίσης η οποία ματαιώνει αξίες και αιχμαλωτίζει ανυπεράσπιστους, μέχρι να τους φέρει στο χείλος της καταστροφής. Ούτε η ίδια δεν ξεφεύγει, πείθεται εύκολα και παρασύρεται. Διατηρεί όμως μέσα της ένα μεγαλείο ανθρωπισμού και προσφέρει. Και όταν από τα λάθη της μαθαίνει ότι ναυαγεί, δεν καταθέτει τα όπλα. Εκπαιδεύει τον εαυτό της, δίνει χαρά και ανακουφίζει κόσμο.
Όταν αποκαλύπτεται η αλήθεια για τον ευεργέτη της, δεν διστάζει να αρνηθεί τα υλικά αγαθά του και βάζει φωτιά στο σπίτι του εγκληματία πολέμου. Η αγωνία για την αποκάλυψη της πράξης της κορυφώνεται. Με τον φόβο της σύλληψής της και το παράπονο να καίει τα σωθικά της, μιας και ο υπερήλικας εγκληματίας αφήνει την τελευταία του πνοή στο δικαστήριο μπροστά στα μάτια της, πριν ακούσει τη θανατική του καταδίκη, εκείνη διαπιστώνει μόνο: “Ε, όχι! Δεν του άξιζε τέτοιος ωραίος θάνατος του φονιά”.

Μυθιστόρημα, Πικραμένος Γιάννης, 2018, 272 σελ.

Και η ζωή επιμένει να συνεχίζεται – Α. Πολάτου-Βαγγελάτου




Και η ζωή επιμένει να συνεχίζεται. Η Α. Πολάτου-Βαγγελάτου επανέρχεται με το δεύτερο μέρος της τριλογίας-μελέτης των δυναμικών και πολύπαθων γυναικών στην εποχή της οικονομικής και αξιακής κρίσης.
Η σύγχρονη πραγματικότητα έχει μεταβάλει άρδην την καθημερινότητα και τα κοινωνικά τεκταινόμενα ξεφτίζουν νωχελικά και βασανιστικά τις αξίες μας. Έτσι, η συγγραφική πρόθεση δοκιμάζει και δοκιμάζεται μέσα στη μυθιστορηματική γραφή, παρακολουθώντας τη Μέλπω, τη νεαρή ηρωίδα του μυθιστορήματος Κάτω από τη σκιά της χρυσόσκονης. Η δραστήρια Μέλπω περιπλανιέται στους σταθμούς της ζωής της, μιας ζωής που επιμένει να συνεχίζεται. Στις εσωτερικές αγωνίες της και στις αλληλεπιδράσεις της με το ισχυρό φύλο και ποικίλες αδύναμες κοινωνικές ομάδες, εντός και εκτός συνόρων, χαρτογραφούνται και αποκαλύπτονται τα δεινά του ανθρώπου της εποχής μας: η γενικευμένη κρίση, η αγωνία της λύτρωσης, η ανυπαρξία της ασφάλειας, η αναζήτηση της θαλπωρής, η ανελέητη μοναξιά, η απώλεια, το ευμετάβολο των πάντων. Στην πάλη για τον επιούσιο, όμως, η Μέλπω αγωνίζεται διπλά. Αντιμάχεται τα πάθη και τα λάθη της, τις αδυναμίες και τις ενοχές από το παρελθόν, τα φετίχ και τις γρήγορες απομυθοποιήσεις της, τα όνειρα για το μέλλον.
Υπάρχει χώρος κάπου για την ελπίδα, όταν ο βίος απαντά: “Και η ζωή επιμένει να συνεχίζεται…”;

Μυθιστόρημα, Πικραμένος Γιάννης, 2017, 360 σελ.

Κάτω από τη σκιά της χρυσόσκονης – Α. Πολάτου-Βαγγελάτου




Η συγγραφέας, επηρεασμένη από τα πολιτικά και κοινωνικά τεκταινόμενα, τοποθετεί τον μύθο της στη σύγχρονη πραγματικότητα όπου η ηρωίδα, η νεαρή Μέλπω, μία γυναίκα μόνη, παλεύει να επιβιώσει μέσα στην κρίση, μία κρίση όχι μόνο οικονομική, αλλά και αξιακή. Πρόκειται για μία γυναίκα μορφωμένη που αποζητά ασφάλεια και θαλπωρή, αλλά κυνηγημένη από την ίδια της τη σκιά δεν καταφέρνει ποτέ να τις βρει. Η απώλεια, ο διχασμός και η εσωτερική μοναξιά είναι οι μόνιμοι συνοδοιπόροι στο ταξίδι της από την αστάθεια στη σταθερότητα και πάλι πίσω…
Άραγε, κάτω από τη σκιά της χρυσόσκονης θα βρει τη λύτρωση που αναζητά;

Μυθιστόρημα, Πικραμένος Γιάννης, 2016, 424 σελ.

Τα ανώνυμα γράμματα έγιναν κατακόκκινα – Α. Πολάτου-Βαγγελάτου




Η κυρά-Δέσποινα κρατούσε ένα μυστικό από τα παιδιά της. Ποτέ δεν είπε ότι τα τρία πρώτα κορίτσια της ήταν παιδιά του τρελο-Ανδρέα και όλα νόμιζαν ότι και τα οκτώ ήταν του Θανάση του παλιατζή. Η μάνα τους είχε αδυναμία στα κορίτσια αυτά. Όταν αυτή πέθανε, ο παλιατζής θέλησε η πρώτη, η Αγλαΐα, να παραμείνει στο σπίτι για να φροντίσει τα υπόλοιπα παιδιά, αλλά και για να την έχει σύντροφό του· να διώξει τα τρία επόμενα κορίτσια, μόλις τελείωναν το δημοτικό σχολείο, και να τα βάλει υπηρεσίες σε σπίτια. Πρώτη έφυγε η Αμαλία για το σπίτι του κυρίου Διαμαντή και ακολούθησε η Άννα. Μετά από μια ερωτική περιπέτεια της Αμαλίας, βρέθηκαν και οι δυο μαζί να περιπλανώνται στους δρόμους.
Μπλέκουν με ένα συγκρότημα μουσικών, γίνονται μουσικοί, ξενυχτούν και προτρέπονται να γίνουν ναρκομανείς. Η ηρωίδα του έργου, η Αμαλία, καταντά πόρνη και ξεφεύγει γυρίζοντας στο χωριό της με έναν προορισμό: να μάθει γράμματα και μια τέχνη για να ζήσει αξιοπρεπώς. Ξαναγυρίζει στην πόλη, αποτυγχάνει να σταθεί στα πόδια της, γίνεται τραγουδίστρια και ξαναπέφτει στα ναρκωτικά.
Την σώζει ο Χάρης, που της δίνει το μαγαζί του να το δουλέψει σαν πωλήτρια και ιδιοκτήτρια και την αρραβωνιάζεται, δίχως αυτή να τον αγαπά. Η Αμαλία είναι ερωτευμένη με τον άγνωστο αποστολέα των γραμμάτων, ο οποίος δεν παρουσιάζεται μπροστά της, αλλά καθημερινά γεμίζει το γραμματοκιβώτιό της με γράμματα πλημμυρισμένα από έρωτα και τρυφερότητα.
Ο άγνωστος αποστολέας, ο Παναγιώτης, είναι ο γιος της γειτόνισσάς της, ο οποίος περιμένει να χωρίσει πρώτα από τη γυναίκα του και μετά να παρουσιαστεί μπροστά της. Τελικά, τα καταφέρνει μια εβδομάδα πριν το γάμο της με τον Χάρη. Ζει μαζί του τον πρωτόγνωρο έρωτα με πάθος και, μην μπορώντας να αποφύγει τον γάμο με τον Χάρη, κόβει τις φλέβες της αγκαλιά με τα γράμματα του αγαπημένου της, τα οποία πλημμύρησαν από το δικό της αίμα και έγιναν κατακόκκινα.
Η ιατρική είπε ότι η κληρονομικότητα είναι αυτή που ευθύνεται για το μέλλον των απογόνων. Ο τρελο-Αντρέας έκαμε τρία κορίτσια με την κυρα-Δέσποινα. Η Αγλαΐα σκότωσε τον πατριό της, η Άννα πήγε στο Δαφνί και η Αμαλία αυτοκτόνησε, μην μπορώντας, και οι τρεις τους, με τα ευπαθή μυαλά τους, να βρούν λύσεις στα αδιέξοδα της ζωής τους.

Μυθιστόρημα, Πικραμένος Γιάννης, 2013, 308 σελ.

Aυτός ο μπόγος είναι γεμάτος με όνειρα – Α. Πολάτου-Βαγγελάτου




Μετά το “Μόλις σκότωσα τη σκιά μου”, η συγγραφέας επανέρχεται –και επιμένει– στο θέμα της: την καταπίεση μιας γυναίκαςσε μια μάλλον ανδροκρατούμενη και συντηρητική κοινωνία. Μία καταπίεση που τσακίζει τα όνειρα μιας νέας κοπέλας για τη ζωή που επιθυμεί και δικαιούται.
Στο μυθιστόρημά της αυτό, οι καταστάσεις σκληραίνουν. Η Α. Πολάτου διεισδύει σε θεματολογία πιο σκληρή, μπαίνει σε απαγορευμένες περιοχές: ναρκωτικά, κλοπές, βιασμοί, φυλακές, φόνοι, κακοποιήσεις, πείνα, εξευτελισμοί. Η ηρωίδα της, η Μάρθα, τραβάει πάνω της το κακό. Από ένστικτο και πείσμα αντιστέκεται, σηκώνει κάθε φορά το ανάστημά της, και, πονώντας ψυχικά και σωματικά, κάνει αυτό που ξέρει: μαζεύει τα συναισθηματικά και υλικά της αποθέματα σε έναν μπόγο, και τραβάει για το άγνωστο, προκειμένου να επιβιώσει με τους δικούς της όρους. Και οι δικοί της όροι δεν έχουν να κάνουν με υλικές νίκες. Έχουν να κάνουν με την ανάγκη της για αγάπη, μόρφωση, αυτοδιάθεση.

Μυθιστόρημα, Πικραμένος Γιάννης, 2011, 224 σελ.

Μόλις σκότωσα τη σκιά μου – Α. Πολάτου-Βαγγελάτου




Με τον σουρεαλιστικό αυτό τίτλο η συγγραφέας μας παραδίδει το δεύτερο μυθιστόρημα της, με το οποίο καταθέτει τη μαρτυρία της για τη γυναίκα, που πιεσμένη από το περιβάλλον της, με έντονη την επιθυμία της για ελευθερία κάνει την επανάστασή της, συγκρούεται, πληγώνει, πληγώνεται και στο τέλος πληρώνει το τίμημα των πράξεών της. Μια ζωή, μια γυναίκα, μια ιστορία. Ένα μυθιστόρημα κοινωνικό, ηθογραφικό, όπου η ηρωίδα, η Μυρτώ, απεικονίζεται ως το τραγικό θύμα μιας κοινωνικής πραγματικότητας, στα όρια της οποίας δοκιμάζονται αξίες και αισθήματα και επιβάλλονται από τις συγκυρίες πράξεις και πρακτικές, που οδηγούν σε βαθειά σύγκρουση συναισθημάτων και σε κοινωνικές ανατροπές σημαντικές για την εποχή τον χρόνοκαι τον χώρο στον οποίο ξετυλίγεται η υπόθεση.

Μυθιστόρημα, 2009, 208 σελ.

Μάτια μου γλυκά, φως μου εσύ – Α. Πολάτου-Βαγγελάτου

Μάτια μου γλυκά, φως μου εσύ

Μυθιστόρημα, 2009, Πάτρα, 217 σελ.

Πηγές: Biblionet, Πικραμένος Γιάννης